In juni ging de vlag uit bij de Europese autodealers. Voor het eerst in een
jaar stegen de autoverkopen in Europa licht met 2,4 procent. De oorzaak was
de slooppremie, die dertien Europese landen inmiddels hebben ingevoerd. Ook
in de VS liep
het storm
bij de autodealers.

Wie profiteert?
Maar de vraag welke automakers profiteren, is niet zo makkelijk te
beantwoorden. Elk land heeft eigen regels. In vier Europese landen, Nederland,
Duitsland, Spanje en Groot-Brittannië, mogen naast nieuwe auto’s ook
tweedehands wagens worden gekocht met het premiegeld. Daar hebben de
autobouwers niks aan.

In Slowakije is bepaald dat een auto die wordt gekocht onder de regeling niet
meer mag kosten dan 25 duizend euro. De Grieken keren helemaal geen geld
uit, maar geven 50 procent korting op de Griekse variant van bpm.

Elk land kent zijn eigen looptijd, van vier maanden tot anderhalf jaar.
Veertien EU-landen hebben zelfs helemaal geen slooppremie ingesteld. Kortom,
de Europese cijfers zeggen niet zoveel, maar gelukkig maakt elk land ook
zijn eigen cijfers bekend.

Duitsland
In Duitsland waren de autoverkopen in juli 30 procent hoger dan een jaar
eerder, in juni waren de verkopen zelfs 40 procent hoger, met dank aan de
slooppremie. De Duitsers volgen hun Abwrackprämie met argusogen. Vrijwel
maandelijks publiceert een blad of krant de ranglijst van
slooppremiewinnaars. Wat zij vooral willen weten: komt het geld wel bij
Duitse fabrikanten terecht?

Niet echt. De verkopen van de buitenlandse merken gaan veel harder. Volkswagen
ziet een plus van ruim 25 procent.

Maar Renaultdochter Dacia doet het beter met ruim 70 procent, evenals Peugeot
(73,5 procent) en Citroën (80,7 procent). Grote winnaars zijn Fiat (94,9
procent) en Hyundai (ruim 100 procent). De grote, degelijke Duitse wagens
als Audi, Mercedes Benz en BMW (inclusief de cultauto Mini) moesten de
afgelopen maanden inleveren.

De Duitsers kiezen voor klein en zuinig. Opvallend is de toename van 50
procent in de verkopen van Opel. Dat automerk is al maanden onderwerp van
een hevige overnamestrijd na het faillissement van de Amerikaanse
moedermaatschappij General Motors. De Duitsers spreken via hun portemonnee
hun vertrouwen uit in de oude automaker.

Frankrijk
De Franse autoverkopen dalen stug door, ondanks de slooppremie die is
ingevoerd. Die is met 220 miljoen euro dan ook een schijntje, in
vergelijking met de Duitse regeling van anderhalf miljard. Zelfs de
Nederlandse pot van 65 miljoen euro zit verhoudingsgewijs voller dan de
Franse. Tot nog toe heeft de overheid het Franse publiek dan ook niet kunnen
overtuigen om hun oude wagentjes in te ruilen voor nieuwe.

De grote, niet-Franse automerken zoals Volkswagen, Toyota, Nissan en Mercedes
zien de aankopen van personenwagens en bestelbusjes met zo'n 30 tot 45
procent teruglopen. De Franse automerken doen het een tikkeltje beter met
een terugloop van zo'n 20 procent. Renault ziet de verkoop zelfs maar 17,2
procent dalen.

Groot-Brittannië
Staatssecretaris van Economische Zaken Lord Mandelsson verklaarde de "scrappage
scheme", de Britse sloopregeling, dinsdag tot een
succes
. De autoverkopen rezen in juli voor het eerst sinds in vijftien
maanden. Grote winnaar is Ford, met Hyundai op de tweede plaats.

In de afgelopen maanden zijn 11.567 nieuwe Ford´s gekocht met het geld van de
sloopregeling en 9.825 Hyundais. In volgorde van populariteit volgen daarna
Toyota, Vauxhall (de Britse variant van Opel), Kia, Fiat, Peugeot, Suzuki,
Volkswagen en Nissan.

De best verkochte autotypes over de afgelopen zes maanden zijn de Ford Fiesta,
de Ford Focus, de Vauxhall Astra en de Vauxhall Corsa. Voor het eerst staat
Hyundai in de lijst met de i10. De voorkeur voor kleinere, zuinige auto´s is
waarschijnlijk het gevolg van de voorwaarden die aan de slooppremie zijn
gesteld.

Verenigde Staten
Het opvallendste aan de Amerikaanse autoverkopen in juli is niet eens de
toename, maar de plotselinge populariteit van zuinige modellen. In het land
van slurpende SUV's zijn de kleine autootjes ineens niet aan te slepen. Het
gevolg van de slooppremie, zeggen onderzoekers van de universiteit van
Michigan tegen het
persbureau AP
, en voegen toe: "In 84 jaar is het niet eerder gelukt
zulke grote stappen te zetten."

Officiële cijfers zijn er nog niet voor de "cash for clunkers"-regeling
die op 27 juli van start ging. Volgens de eerste
berichten
van dealers willen Amerikanen vooral de benzineslurpende
wagens van eigen bodem inruilen tegen zuinige Toyota's. De Honda Civic is de
nummer twee van meest
populaire auto's
, waardoor de Ford Focus naar plaats drie zakt. Ook in
de Verenigde Staten weegt de portemonnee zwaarder dan de nationale trots.

Nederland
Van de Nederlandse slooppremie moeten de grote automakers het niet hebben.
Slechts een kwart van de slooppremiegebruikers besluit een nieuwe auto te
kopen met het inruilgeld. Maar de nieuwkopers kiezen massaal voor kleine
wagentjes. De top vijf: Peugeot 107, Fiat Panda, Toyota Aygo, Citroën C1 en
Ford Fiesta.

De Bovag waarschuwt dat dit zéer voorlopige cijfers zijn, omdat niet alle
kentekens van nieuw gekochte auto's al geregistreerd zijn. Het kan dus nog
veranderen, maar de trend is duidelijk: klein en zuinig.

Andere populaire wagens zijn namelijk de Renault Twingo en de Hyundai i10.
Kortom, de verkopen zijn verdeeld over autoverkopers uit drie continenten,
waarbij de Ford Fiesta eenzaam de Verenigde Staten vertegenwoordigt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl